درباره وبلاگ


نجوم را بیاموزید ولی فقط برای شناخت بهتر خداوند ............
آخرین مطالب
پيوندها
نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 5
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 29
بازدید ماه : 388
بازدید کل : 103686
تعداد مطالب : 1119
تعداد نظرات : 22
تعداد آنلاین : 1

نگاهی به فراسوی آسمان




یکی از زیباترین و شناخته‌ شده‌ترین دیدنی‌های نجومی، سحابی سر اسب است که می‌توان آن را در ظلمت آسمان درست در جنوب ستاره درخشان صورت فلکی شکارچی (جبار) یعنی زتا، ستاره سمت چپ از بین سه ستاره کمربند شکارچی مشاهده کرد. سحابی سراسب یک سحابی تاریک در ابر مولکولی شکارچی است و ۱۵۰۰ سال نوری تا زمین فاصله دارد.

 سحابی سر اسب



ادامه مطلب ...


دو شنبه 3 تير 1392برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

این سحابی متمایز یک تصویر خاص برای کتاب های ستاره شناسی است. در شاهکار جدید تلسکوپ فضایی هابل ساختارهای پیچیده سحابی حلقه یا M 57 که در تصاویر پیشین تفکیک نشده بودند به راحتی آشکار شد. با استفاده از تصویر جدید دانشمندان توانستند مدل سه بعدی این سحابی زیبا را خلق کنند. این سحابی تصویری از مرگ یک ستاره خورشید مانند است که در میان گرد و غبار ستاره ای حلقه زده است.




ادامه مطلب ...


دو شنبه 3 تير 1392برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان
جمعه 20 مرداد 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

سحابی هشت بیتیرصدخانه فضایی پرتوی ایکس چاندرا در تازه‌ترین نقشه‌برداری از عناصر مختلف در سحابی ابرنواختری ذات‌الکرسیA ، سرنوشت مواد ستاره‌ای را که سه قرن پیش منفجر شد، نشان داده است.
در ستارگان فقط عناصر سبک‌تر از آهن تولید می‌شوند و توزیع آنها هم بدین شکل است که هرچه وزن اتمی آنها بیشتر باشد، در مناطق داخلی‌تری از هسته قرار می‌گیرند. وقتی عمر ستارگان سنگین‌تر از 1.4 برابر خورشید (وزن خورشید 2هزار میلیارد میلیارد میلیارد کیلوگرم است) به پایان می‌رسد، هسته آن‌ها فرومی‌ریزد و ستاره در انفجاری عظیم که به انفجار ابرنواختری مشهور است، می‌میرد. در این حالت، درخشندگی ستاره به چندین میلیارد برابر افزایش می‌یابد و تمام کهکشان را تحت تاثیر درخشش خود قرار می‌دهد.

در نقشه‌برداری‌های جدید از بقایای انفجار ابرنواختری مشخص شده است که در این انفجار، محتویات داخل ستاره به‌ترتیب معکوس به بیرون فوران می‌‌کنند؛ یعنی آهن موجود در داخلی‌ترین بخش هسته ستاره در خارجی‌ترین لایه‌های این سحابی پخش شده است و با سرعت بیشتری منبسط می‌شود. دیگر لایه‌های سبک‌تر نیز در شعاع کمتری پراکنده شده‌اند.



پنج شنبه 24 فروردين 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

گرد و غبار سحابی جبارمحققان به تازگی اعلام کرده اند با توجه به حجم بالای دی اکسید کربن موجود در اتمسفر، احتمال اینکه عصر یخبندان بعدی زمین تا هزار و 500 سال دیگر فرابرسد بسیار کم است.

 تمرکز بالای گازهایی مانند دی اکسید کربن عامل اصلی بالا رفتن میزان گرمای جهانی در سال 2010 به شمار می رود و حتی اگر کل جهان تولید دی اکسید کربن را متوقف کند، این گاز برای چند دهه در اتمسفر باقی خواهد ماند.




ادامه مطلب ...


پنج شنبه 20 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

دوربینی که روی یکی از تلسکوپهای رصدخانه جنوبی اروپا واقع در شیلی نصب شده است توانست از سحابی که شبیه به نیمرخ چهره انسان است، تصویر جدیدی تهیه کند.
به گزارش خبرگزاری مهر، دوربین "تصویربردار میدان وسیع" (WFI ) که روی تلسکوپ 2.2 متری رصدخانه جنوبی اروپا واقع در "لا سیلا" در شیلی نصب شده است از سحابی NGC 3324 که در کهکشان راه شیری در قلب صورت فلکی "زورق" در فاصله حدود 7 هزار و 500 سال نوری از زمین قرار دارد عکس گرفت.
فعالیت تشکیل ستاره ای حاضر در این منطقه راه شیری چندین میلیون سال قبل آغاز شد و تعداد بسیاری ستاره بسیار گرم و عظیم را به وجود آورد که در این عکس به وضوح دیده می شوند.

تصویر جدید از یک سحابی شبیه به چهره انسان



ادامه مطلب ...


پنج شنبه 20 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان


Ali Shafieian

چه نیرویی بر سحابی جادوگر حكمرانی می‌كند؟ جاذبه‌‌اش اندازه‌ی كافی زیاد است  كه ستاره‌ها را شكل دهد و بادهای ‌ستاره‌ای و تابش قدرتمندی دارد كه بتواند برج‌های گازی را خلق كند و از بین ببرد. فقط 8000 سال نوری از زمین دورتر است؛ در تصویر بالا سحابی جادوگر خوشه‌ی باز NGC 7380  را در برگرفته است. از نظر بصری برهم كنش ستاره‌ها، گاز و غبار شكلی خیالی از جادوگر قرون وسطی را خلق كرده است. منطقه‌ی فعال شكل‌گیری ستاره‌ حدود 100 سال نوری را فراگرفته است كه باعث می‌شود این منطقه بزرگ‌تر از اندازه‌ی زاویه‌ای ماه به نظر بباید. سحابی جادوگر در صورت‌فلكی پادشاه كاسوپیا (قیفاووس) قرار دارد و با تلسكوپ‌های كوچك هم دیده می‌شود؛ گرچه سحابی ممكن است فقط چند میلیون سال دوام بیاورد اما برخی از ستاره ها ممكن است بیشتر از خورشید ما عمر كنند.



پنج شنبه 6 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

تلسکوپ فضایی هرشل تصویری جدید و باشکوه را از یک هدف قدیمی ستاره شناسی ارائه کرده است، تصویری از سحابی عقاب که با نام رسمی M16 نیز شناخته می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، این منطقه متراکم از گازها و غبارهای کیهانی در فاصله 6 هزار و 500 سال نوری از زمین قرار گرفته و میزبان تعدادی از ستاره های درخشان است. تشعشعات ناشی از این اجرام درخشان منجر به تراشیده شدن مجسمه هایی از ابرها و گازهای شده و ستونهایی زیبا را به وجود آورده اند.

در مرکز این تصویر می توان ستونهایی را مشاهده کرد که از زمانی که تلسکوپ هابل در سال 1995 آنها را مشاهده کرد، به نام ستونهای خلقت شهرت پیدا کرده اند. اما آنچه هرشل و هابل در این سحابی دیده اند کاملا متفاوت از یکدیگر هستند. هابل نور ساطع شده از ستونها را به تصویر کشیده است و هرشل ستونها را در میان نوری که آنها را در بر گرفته به تصویر کشیده است.

عکس جدید تلسکوپ «هرشل» از سحابی عقاب

تصویر جدید سحابی عقاب، ستونهای خلقت در پایین و مرکز تصویر دیده می شوند

به بیانی دیگر هرشل نسبت به طول موجهای بلندتر نوری حساس تر است و این ویژگی به او کمک می کند تا تشعشعات برخاسته از گازهای سرد و غبارها را نیز ردیابی کند.

عکس جدید تلسکوپ «هرشل» از سحابی عقاب

تصویری از ستونهای خلقت در میان سحابی عقاب که هابل آن را ثبت کرده است

بر اساس گزارش اسپیس، "گلن وایت" محقق دانشگاه اوپن می گوید: سحابی عقاب یکی از سمبلیک ترین مناطق فضا است که هابل منجر به مشهور شدن آن شده است اما هرشل برای اولین بار این فرصت را به وجود آورده تا نگاهی به درون این سحابی بیاندازیم. به گفته وی مواد غبارآلودی که در میان این سحابی دیده می شوند، موادی هستند که در آینده به ستاره هایی درخشان تبدیل می شوند.



سه شنبه 4 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

اسرار جدید از سحابی هلیکس

سحابی هلیکس، یکی از سحابی‌های سیاره‌ای در صورت فلکی دلو است که توسط «کارل لودیگ هاردینگ» کشف شده و بتازگی تصویر جدید ثبت شده از آن توسط تلسکوپی در شیلی، برخی اسرار آن را فاش می‌کند.

 

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران منطقه کرمانشاه، سحابی هلیکس، یکی از نزدیکترین و درخشان‌ترین سحابی‌های حلقوی و جزء نزدیک‌ترین سحابی‌ها به زمین است.

 

تصویر به ثبت رسیده، سحابی را به شکل ترکیبی پیچیده از گرد و غبار، مواد یونیزه شده و گاز نشان می‌دهد که این گاز در حال شکل دادن الگوهای گل مانند پیچیده و درخشش‌های عجیب است.

 

سحابی هلیکس، زمانی شکل گرفته که ستاره‌ای مانند خورشید در مرحله آخر زندگی خود بوده و به آرامی لایه‌هایی از گاز را شکل داده و در نهایت به شکل سحابی در آمده‌اند.

 

حلقه اصلی هلیکس در حدود دو سال نوری عرض داشته و این سحابی 700 سال نوری از زمین فاصله دارد.



سه شنبه 4 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

يكي از دقيق‌ترين تصاوير از سحابي امگا توسط تلسكوپ بسيار بزرگ رصدخانه جنوبي اروپا (ESO) گرفته‌شده است. قسمت مياني اين زايشگاه ستاره‌اي معروف، به صورت دودي و به رنگ سرخ ديده مي‌شود كه نشان‌دهنده جزئيات فوق‌العاده‌اي از نماي كيهاني ابرهاي گازي و غباري و ستاره‌هاي نوباوه است.

گاز رنگي و غبار تاريك در سحابي امگا شامل موادي براي ادامه نسل بعدي ستاره‌ها است. در اين قسمت از سحابي كه ستاره‌هاي جوان به طور خيره‌كننده‌اي درخشان هستند و به رنگ آبي – سفيد مي‌درخشند، به طور كلي همه‌جا را روشن كرده‌اند. قسمت دودي سحابي به صورت نوار غباري در پس‌زمينه گازهاي رنگي ديده مي‌شود. رنگ‌هاي قرمز سحابي ناشي از گاز هيدروژن است كه در اثر تابش فرابنفش شديد از ستاره‌هاي جوان داغ، مي‌درخشد.
 



ادامه مطلب ...


یک شنبه 2 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

صفحه قبل 1 2 صفحه بعد